Onderwijs in zorg en dagbesteding

Home > Diensten > Onderwijs in zorg en dagbesteding

Voor kinderen die nog niet toe zijn aan school, maar wél aan onderwijs
Sommige kinderen kunnen tijdelijk niet naar school vanwege complexe persoonlijke, sociale of medische omstandigheden. Ze verblijven bijvoorbeeld bij een zorgaanbieder of in een vorm van dagbesteding. Tegelijkertijd groeit bij hen – soms voorzichtig – weer de behoefte aan leren, structuur of ontwikkeling op onderwijsgebied. Voor deze kinderen bieden wij maatwerkonderwijs binnen hun vertrouwde zorgomgeving.

Onderwijs op maat, met aandacht en geduld
Wij begeleiden kinderen en jongeren die (tijdelijk) buiten het reguliere schoolsysteem vallen – met of zonder schoolinschrijving. Wij kunnen ook onderwijs bieden aan kinderen zonder formele inschrijving bij een school, bijvoorbeeld binnen de kaders van de experimenteerregeling of ‘WEL in Ontwikkeling’. Onze begeleiding is altijd maatwerk: we stemmen af wat een kind aankan, waar de motivatie ligt en hoe we stap voor stap weer schoolse vaardigheden kunnen opbouwen, plezier terug kunnen brengen in het leren en welke sociaal-emotionele ondersteuning wij tijdens de begeleiding kunnen bieden.

Samenwerking met zorgaanbieders
Wij worden ingeschakeld door het samenwerkingsverband of de gemeente. In nauwe samenwerking met de zorginstelling en dagbestedingslocatie, waar we de begeleiding bieden, stemmen we onze inzet zorgvuldig af. ECZO levert het onderwijs-op-maat, de zorgpartner blijft verantwoordelijk voor de zorg. We maken gezamenlijk afspraken over de planning en hoe dit het beste binnen het dagritme past, de doelen en de afstemming tussen onderwijs en andere activiteiten. Zo ontstaat er een geïntegreerd aanbod dat aansluit bij het kind en de tijdsbesteding gedurende de dag.

Van opbouw tot mogelijk terugkeer naar school
Onze professionals bepalen samen met de betrokkenen, de ouders en de behandelaars in aansluiting op de leerling het instapniveau en stellen haalbare doelen. Daarbij bieden we structuur, motiveren we het leerproces en bouwen we waar mogelijk toe naar een terugkeer naar het (speciaal) onderwijs of een andere passende plek. Maar soms is het doel ook het versterken van schoolse of sociale vaardigheden, het opdoen van positieve ervaringen, of het behouden van een bepaald cognitief niveau – altijd in afstemming met het kind (afhankelijk van de leeftijd), ouders en betrokken partijen.

Klein beginnen, groots begeleiden
Onze ervaring leert: kleine stapjes en de tijd nemen voor deze stappen kunnen grote impact hebben. Juist bij kinderen voor wie onderwijs lang niet vanzelfsprekend was, maken persoonlijke aandacht, flexibiliteit en vertrouwen het verschil. Wij begeleiden kinderen en jongeren met deskundigheid, zorgvuldigheid en een open blik.

Wilt u meer weten over Onderwijs in zorg en dagbesteding?

Meer informatie over Onderwijs in zorg en dagbesteding